Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja „Życie w harmonii” została ustanowiona przez Annę Hennig i Justynę Zielińską, zwane dalej „Fundatorkami”, aktem notarialnym z dnia 19.11.2021r. (Rep. A Nr 7094/2021.), sporządzonym przez Notariusza Przemysława Milo w Kancelarii Notarialnej w Łodzi.
- Fundacja działa pod nazwą: Fundacja „Życie w harmonii” i w dalszej części statutu jest zwana „Fundacją”.
- Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
§2
- Siedzibą Fundacji jest Łódź.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
- Terenem działania Fundacji jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§3
- Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw zdrowia.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 4
Celem działania Fundacji jest :
- Profilaktyka i promocja zdrowia a także niesienie pomocy społecznej osobom cierpiącym na wszelkiego rodzaju odmiany chorób związanych z zaburzeniami odżywiania.
- Wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz aktywnego, zdrowego trybu i stylu życia poprzez upowszechnianie kultury fizycznej oraz sportu.
- Propagowanie prawidłowych zachowań w sferze odżywiania.
- Udzielanie szeroko rozumianego wsparcia, także materialnego szkołom publicznym i niepublicznym, uczelniom wyższym i innym placówkom oświatowym a także osobom prywatnym w edukowaniu i zwalczaniu chorób związanych z zaburzeniami łaknienia.
- Prowadzenie działalności dobroczynnej poprzez naukę, edukację, zwłaszcza w zakresie inicjowania, wspierania i pomocy w przedsięwzięciach edukacyjnych na rzecz dzieci i młodzieży, a także osób dorosłych oraz ich rodzin.
- Pomoc ludziom dotkniętym chorobą.
- Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym.
- Działalność na rzecz kobiet ciężarnych.
- Wspieranie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Poza finansowego wspierania osób niepełnosprawnych fizycznie i umysłowo.
- Prowadzenie działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju społeczeństwa i jego poszczególnych członków w zakresie ochrony zdrowia.
§ 5
Fundacja realizuje swoje cele poprzez działania nieodpłatne pożytku publicznego:
- Organizację ośrodków wsparcia i terapii dla osób cierpiących na zaburzenia łaknienia – anoreksję, bulimię, otyłość.
- Organizowanie a także świadczenie różnorodnych form pomocy osobom wymienionym w § 4 oraz ich rodzinom.
- Prowadzenie działań mających na celu edukację i popularyzację problemów osób z zaburzeniami łaknienia.
- Organizowanie i finansowanie wolontariatu, wykładów, kursów oraz szkoleń związanych z niesieniem pomocy osobom z zaburzeniami odżywiania.
- Udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej osobom wymienionym § 4.
- Edukację w dziedzinie zdrowia psychicznego i fizycznego.
- Zmianę zachowań dotyczących zdrowego trybu odżywiania.
- Prowadzenie działań oświatowych, w tym: kursów, szkoleń i kampanii społecznych skierowanych do dzieci, młodzieży, nauczycieli, w zakresie promowania zdrowego stylu życia w przedszkolach, szkołach i na uczelniach.
- Działalność informacyjno-wydawniczo-szkoleniową na rzecz upowszechniania wiedzy o wpływie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie człowieka.
- Prowadzenie poradnictwa z zakresu dietetyki, psychodietetyki, psychologii, profilaktyki uzależnień, fizjoterapii, medytacji, kursów uważności.
- Organizowanie i prowadzenie zajęć sportowych w zakresie rekreacyjnym.
- Organizowanie i prowadzenie wykładów, kursów oraz szkoleń z zakresu medycyny alternatywnej (np. aromaterapia, fitoterapia, medycyna klasztorna, medycyna chińska)
- Działalność profilaktyczną i rehabilitacyjną.
- Współpracę z ekspertami z różnych dziedzin.
- Upowszechnianie sportu , turystyki i ekologii jako wzorca zdrowego trybu życia.
- Współpracę z innymi podmiotami prowadzącymi podobną działalność lub w celach zbieżnych z celami Fundacji.
Majątek i dochody Fundacji
§ 6
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1000 zł (słownie: jeden tysiąc pięćset złotych 00/100) wniesiony przez Fundatora oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 7
- Dochody Fundacji mogą pochodzić z:
a) darowizn, spadków, zapisów;
b) dotacji, lub subwencji od osób prawnych;
c) zbiórek, lub imprez publicznych, lub prywatnych;
d) majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji;
e) działalności gospodarczej Fundacji;
f) odsetek i lokat bankowych;
g) nawiązek przyznawanych przez właściwe organy;
h) świadczeń na cele społeczne przyznawane w trybie art. 448 k.c.;
i) innych źródeł i czynności niewymienionych powyżej, a służących realizacji celów statutowych Fundacji. - O celu przeznaczenia dochodów Fundacji pochodzących z darowizn, spadków, zapisów oraz subwencji decyduje Zarząd, chyba, że ofiarodawca postanowił inaczej.
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
§ 8
W razie powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, lecz jedynie w przypadku, gdy w chwili składania przedmiotowego oświadczenia jest oczywiste, iż stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
Działalność gospodarcza
§ 9
- Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Decyzję o podjęciu działalności gospodarczej i wpisie do Rejestru Przedsiębiorców podejmuje zarząd uchwałą jednomyślną.
- Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji może być:
• pomoc społeczną z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi (PKD 87.20.Z),
• pomoc społeczną z zakwaterowaniem zapewniającą opiekę pielęgniarską (PKD 87.10.Z),
• pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (PKD 87.90.Z),
• pozostałą pomoc społeczną bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 88.99.Z),
• działalność paramedyczną (PKD 86.90.D),
• praktykę lekarską ogólną (PKD 86.21.Z),
• praktykę lekarską specjalistyczną (PKD 86.22.Z),
• pozostałą działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 86.90.E),
• hotele i podobne obiekty zakwaterowania (PKD 55.10.Z),
• obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z),
• pozostałe zakwaterowanie (PKD 55.90.Z),
• pozostałą działalność wydawniczą (PKD 58.19.Z),
• reprodukcję zapisanych nośników informacji (PKD 18.20.Z),
• działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z),
• działalność związaną z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z),
• działalność z zakresu nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20.Z),
• pozostała działalność usługową, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 96.09.Z),
• pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 74.90.Z),
• działalność usługową związaną z poprawą kondycji fizycznej (PKD 96.04.Z),
• pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 74.90.Z),
• sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet (PKD 47.91.Z),
• pozostałą sprzedaż detaliczną poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD47.99.Z),
• pozostałą sprzedaż detaliczną prowadzoną w nie wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z),
• działalność wspomagającą edukację (PKD 85.60.Z),
• poza szkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51.Z),
• pozostałe poza szkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B).
§ 10
- W razie prowadzenia przez Fundację działalności gospodarczej, działalnością tą kieruje Zarząd. Zarząd może do prowadzenia działalności gospodarczej powołać Dyrektora i udzielić mu stosownego umocowania. Dyrektor działa na podstawie wytycznych Zarządu.
- Prowadzenie przez Fundację działalności gospodarczej może mieć jedynie charakter dodatkowy w stosunku do działalności pożytku publicznego Fundacji wynikającej z postanowień niniejszego statutu.
- Środki na prowadzenie działalności gospodarczej Zarząd przeznacza z majątku i dochodów Fundacji.
- Dochody z działalności gospodarczej Fundacja może przeznaczać wyłącznie na realizację swoich celów statutowych.
- Fundacja może występować, jako udziałowiec lub akcjonariusz spółek prawa handlowego powołanych lub działających w celu uzyskania środków pieniężnych na realizację celów Fundacji.
Organy Fundacji
§ 11
- Władze Fundacji stanowi Zarząd Fundacji.
- Fundacja może powołać Radę Fundacji decyzją jednogłośną Zarządu. Kompetencje Rady określa niniejszy statut w §12-14.
- W razie potrzeby Zarząd podejmuje decyzję o powołaniu innych Organów Fundacji.
Rada Fundacji
§ 12
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada składa się z 2 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Członków pierwszego składu Rady powołuje Zarząd. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- Członkowie Rady Fundacji :
a) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
b) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni; - W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
a) dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
b) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c) odwołania, o którym mowa w punkcie 4. niniejszego paragrafu,
d) śmierci członka.
§ 13
Do zadań Rady Fundacji należy:
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, z wyjątkiem Fundatorów.
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
§ 14
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch jej członków.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany.
Zarząd Fundacji
§ 15
- Zarząd składa się z 2 do 4 członków zarządu. Wszyscy członkowie pełnią równoważne funkcje członków zarządu, chyba że Zarząd podejmie decyzję uchwałą jednomyślną o podziale funkcji w Zarządzie (Prezes, Wiceprezes, Skarbnik).
- Zarząd powołuje się na czas nieokreślony. Fundatorzy mogą zasiadać w Zarządzie.
- Pierwszy skład Zarządu powołują Fundatorzy.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a) złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
b) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c) śmierci członka Zarządu,
d) odwołania przez Radę Fundacji.
e) odwołania przez Zarząd - Zarząd może odwołać członka Zarządu. Odwołanie może nastąpić w wyniku:
a) narażenia fundacji na straty
b) nie angażowania się w sprawy fundacji
c) narażenia dobrego wizerunku Fundacji
d) rażącego zaniedbywania obowiązków wynikających z zasiadania w Zarządzie
§ 16
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
b) realizacja celów statutowych,
c) sporządzanie planów pracy i budżetu,
d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
e) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
f) zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
g) podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji,
f) podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji - W przypadku powołania Rady Fundacji roczne sprawozdania Zarządu zatwierdza Rada Fundacji.
§ 17
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje członek Zarządu, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią
inaczej.
§ 18
- Oświadczenie woli w imieniu Fundacji w tym w sprawach majątkowych składają dwaj członkowie Zarządu łącznie.
- W sprawach majątkowych powyżej kwoty 50 000 zł wymagany jest podpis trzech członków Zarządu działających łącznie.
§ 19
- Członkowie Zarządu mogą być związani stosunkiem pracy z Fundacją, a także innymi umowami cywilno-prawnymi związanymi ze świadczeniem usług lub pracy na rzecz Fundacji.
- Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie z tytułu pełnienia swojej funkcji.
Postanowienia końcowe
§ 20
Zmiana statutu następuje na podstawie jednomyślnej uchwały Zarządu. Zmiana statutu może dotyczyć celów Fundacji.
§ 21
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla poprawy efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 22
- Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku lub w drodze jednomyślnej uchwały Zarządu.
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się wskazanym przez Zarząd instytucjom, których działalność odpowiada celom Fundacji.